ВЛИЯНИЕ ОБУЧЕНИЯ ПАЦИЕНТОВ НА ПРИВЕРЖЕНОСТЬ ЛЕЧЕНИЮ РЕНОПАРЕНХИМАТОЗНОЙ АРТЕРИАЛЬНОЙ ГИПЕРТЕНЗИИ
https://doi.org/10.20514/2226-6704-2013-0-6-65-70
Abstract
Purpose: clarify the effect of patient education to improve adherence to treatment renoparenhimal arterial hypertension. For patients with a renoparenhimal arterial hypertension on the basis of the specialized nephrology hospital training was provided in a thematic «School of the patient». In it was carried out explanatory work about the importance of treating not only the main renal disease, but the syndrome of arterial hypertension. Results: with initially very low commitment to treatment renoparenhimal arterial hypertension after 6 months of training in patients with kidney disease occurred a significant increase in positive attitude to antihypertensive treatment. Subsequently all patients continued to outpatient antihypertensive therapy that has had a positive effect on the outcomes of the underlying disease. Conclusions: patient education is an important factor in improving adherence to treatment renoparenhimal arterial hypertension.
About the Authors
Н. Ю. БоровковаRussian Federation
кафедра внутренних болезней
Н. Н. Боровков
Russian Federation
кафедра госпитальной терапии им. В.Г. Вогралика
Т. И. Маслова
Russian Federation
нефрологическое отделение
Е. И. Боровкова
Russian Federation
лечебный факультет, г. Нижний Новгород
Ю. А. Хорькина
Russian Federation
кафедра внутренних болезней
References
1. Дедов И.И., Суркова Е.В., Майоров А.Ю. Терапевтическое обучение больных сахарным диабетом. М.: Реафарм, 2004. 120 с.
2. Диагностика и лечение артериальной гипертензии. Российские рекомендации (четвертый пересмотр) // Системные гипертензии. 2010. № 3. С. 5–26.
3. Калинина А.М. Школа здоровья для больных как фактор повышения эффективности контроля артериальной гипертонии // Трудный пациент. 2006. Т. 4. № 8. С. 2–23.
4. Кобалава Ж.Д., Котовская Ю.В., Старостина Е.Г. Проблемы взаимодействия врача и пациента и контроль артериальной гипертонии в России. Основные результаты Российской научно-практической программы АРГУС–2 // Кардиология. 2007. № 3. С. 3–47.
5. Конради А.О., Соболева А.В., Максимова Т.А. Обучение больных гипертонической болезнью — бессмысленная трата времени или реальный инструмент в повышении качества контроля заболевания? // Артериальная гипертензия. 2002. № 8. С. 6–12.
6. Хроническая болезнь почек. Методическое руководство для врачей под ред. Е.М. Шилова. Москва. 2012. 76 с.
7. Хроническая болезнь почек: основные принципы скрининга, диагностики, профилактики и подходы к лечению. Национальные рекомендации. Рабочая группа членов Правления Научного общества нефрологов Росси. Изд. «Левша. Санкт-Петербург», 2012. 51 с.
8. Шальнова С.А. Артериальная гипертензия и приверженность терапии // Врач. 2009. № 12. С. 39–42.
9. ESH–ESC Guidelines Committee. 2007 guidelines for the management of arterial hypertension // J. Hypertens. 2007. Vol. 25. P. 1105–87.
10. World Health Organization (WHO)/International Society of Hypertension (ISH) statement on management of hypertension // J. Hypertens. 2003. Vol. 21. P. 1983–1992.
Review
For citations:
Боровкова Н.Ю., Боровков Н.Н., Маслова Т.И., Боровкова Е.И., Хорькина Ю.А. ВЛИЯНИЕ ОБУЧЕНИЯ ПАЦИЕНТОВ НА ПРИВЕРЖЕНОСТЬ ЛЕЧЕНИЮ РЕНОПАРЕНХИМАТОЗНОЙ АРТЕРИАЛЬНОЙ ГИПЕРТЕНЗИИ. The Russian Archives of Internal Medicine. 2013;(6):65-70. (In Russ.) https://doi.org/10.20514/2226-6704-2013-0-6-65-70